SMAŻENIE NA OLIWIE EXTRAVERGINE A POLIFENOLE - Oliwa do chleba

SMAŻENIE NA OLIWIE EXTRAVERGINE A POLIFENOLE

with 3 komentarze

SMAŻENIE NA OLIWIE EXTRAVERGINE A POLIFENOLE

JAK SMAŻENIE NA OLIWIE EXTRAVERGINE WPŁYWA NA ZAWARTOŚĆ POLIFENOLI W WARZYWACH I DLA CZEGO TO WAŻNE DLA ZDROWIA?

Czym są polifenole? Polifenole są antyoksydantami, czyli przeciwutleniaczami. To bardzo ważne substancje w zapobieganiu chorobom krążenia, nowotworom, cukrzycy i ślepocie. Organizm człowieka nie syntetyzuje ich samodzielnie i musi dostarczać je z zewnątrz. Bogatym źródłem przeciwutleniaczy są oliwa z oliwek extra vergine, warzywa, ciemne owoce, czerwone wino, kawa, zielona herbata.

Więcej o polifenolach i składzie oliwy poczytasz tutaj KLIKNIJ

JAK NAUKOWCY Z UNIWERSYTETU W GRANADZIE BADALI WARZYWA?

Naukowcy przeprowadzili serię testów z użyciem ziemniaków, pomidorów, dyni i bakłażanów, które poddawali różnym technikom gotowania.

Warzywa były smażone na oliwie extra vergine, gotowane w wodzie z oliwą i w samej wodzie. Testy te wykazały, że szybkie podsmażenie warzyw na oliwie extra vergine  jest dużo korzystniejszym sposobem ich przyrządzania, niż gotowanie w wodzie. W warzywach tak przygotowanych zwiększa się zawartość polifenoli w porównaniu do stanu przed smażeniem.

Wyniki badan na Uniwersytecie w Granadzie obalają pogląd, że warzywa gotowane w wodzie mają więcej prozdrowotnych substancji niż te smażone na oliwie extra vergine. Wyniki te zostały opublikowane w brytyjskim piśmie „Food Chemistry” w styczniu 2016 r.

Profesor Cristina Samaniego Sanchez, współautorka badan, twierdzi, że smażenie na oliwie extra vergine podnosi ilość polifenoli w warzywach, a gotowanie w wodzie ją zmniejsza. Natomiast warzywa gotowane, by zachowały swoje właściwości prozdrowotne, powinny być konsumowane razem z woda, w której się gotowały.

Podczas smażenia na oliwie extra vergine w warzywach zmniejsza się ilość wody a zwiększa zawartość tłuszczu. Związki fenolowe zawarte w oliwie przenikają do warzyw i zwiększają zawartość polifenoli.

SMAŻENIE NA OLIWIE EXTRAVERGINE A POLIFENOLE

DOBRE WIADOMOŚĆI DLA MIŁOŚNIKÓW CHRUPIĄCYCH WARZYW

Dla mnie chrupiące kolorwe warzywa, podsmażone chwilę na oliwie extravergine, z odrobiną czosnku i świeżych ziół, użyte do makaronu – to ulubione jedzenie.

Jeśli używa się dobrą, aromatyczną oliwę extravergine, to podczas krótkiego smażenia nie traci swoich zalet smakowych. Wręcz wzbogaca aromat warzyw i podkreśla ich naturalne cechy.

Dodatkowo oliwa sprzyja też przyswajaniu przez organizm witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, które są w warzywach: A, D, E i K.

Jeśli chcesz poczuć na podniebieniu smak aromatycznej, prawdziwej oliwy, zapraszam Cię do SKLEPU

 

Bibliografia:

  1. L'olio extravergine in frittura rende le verdure ancor più salutari, Teatro Naturale styczen 2016
  2. Warzywa smażone na oliwie mogą być zdrowsze od gotowanych na wodzie?, Sady Ogrody.pl styczeń 2016
  3. Frying vegetables in extra virgin olive oil is healthier than boiling them and prevents cancer, Lucy Clarke-Billings The Telegraph, styczen 2016
  4. I polifenoli dell'olio extra vergine d'oliva determinanti contro le malattie croniche degenerative, R.T. Teatro Naturale, listopad 2015
Podążaj Oliwa do chleba:

Ostatnie wpisy